10.9.15

Εμπειρία από τον Σύλλογο Γονέων

Κοινοποιούνται εδώ κάποιες πληροφορίες από δράσεις που κάναμε σαν σύλλογος γονέων δημοτικού σχολείου, μαζί και κάποια συμπεράσματα που μπορεί να ενδιαφέρουν γονείς και μέλη συλλόγων γονέων.

1. Την μέρα του αγιασμού καλωσορίσαμε τους γονείς από μικροφώνου μαζί με τον διευθυντή.

2. Ορίσαμε μία συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα κατά την οποία ξεναγήσαμε τους γονείς της πρώτης τάξης στους χώρους του σχολείου και τους ενημερώσαμε για τον σύλλογο γονέων τις αρμοδιότητες του και τα δικαιώματά των γονέων. Η εμπειρία έδειξε ότι αυτό ιδανικά θα έπρεπε να γίνεται από κοινού και με τους εκπαιδευτικούς των συγκεκριμένων τάξεων με ανάλογη ενημέρωση για την λειτουργία του σχολείου.

3. Συλλέξαμε τηλέφωνα και email των γονέων με την υπογραφή τους ότι θέλουν να ενημερώνονται από τον σύλλογο για θέματα που αφορούν το σχολείο και την εκπαίδευση.

4. Συλλέξαμε τα επαγγέλματα με την υπογραφή όσων θα ήθελαν να συνεισφέρουν σε κάποια άμεση ανάγκη που θα προέκυπτε στην τάξη του παιδιού τους ή στο σχολείο.

5. Επιμείναμε στην ενεργοποίηση του Σχολικού Συμβουλίου και στην ανά τρίμηνη συνεδρίασή του, όπως ορίζει ο νόμος, ενημερώνοντας ακολούθως τους γονείς για τις αποφάσεις. Δεν καταφέραμε το συμβούλιο να παίρνει αποφάσεις για το σχολείο όπως ορίζει η νομοθεσία, καθώς κάποιοι εκπαιδευτικοί απέδιδαν κάθε λήψη απόφασης που αφορά το σχολείο αποκλειστικά στον σύλλογο διδασκόντων.

6. Επιμείναμε στην κοινοποίηση όλων των οικονομικών στοιχείων προς τους γονείς. Τόσο τα οικονομικά του συλλόγου όσο και του σχολείου είναι στοιχεία δημόσια και μπορούν να κοινοποιούνται από οποιονδήποτε, ακόμα και αν δεν είναι εξουσιοδοτημένος. Τόσο τα οικονομικά του συλλόγου, πολύ περισσότερο του σχολείου, δίνουν ενδεχομένως χρυσές ευκαιρίες σε κάποιους μυημένους, και έτσι ο οικονομικός έλεγχος και η διαφάνεια είναι ίσως από τις σημαντικότερες ευθύνες της σχολικής κοινότητας.

Η εμπειρία έδειξε ότι ένας σύλλογος γονέων έχει πολύ μεγάλη δύναμη που προκύπτει από την νομική του υπόσταση και μπορεί να παρεμβαίνει ουσιαστικά αξιοποιώντας κυρίως τις τυπικές διαδικασίες που αφορούν την επικοινωνία με το δημόσιο, δηλαδή έγγραφη κατάθεση ερωτημάτων, υπομνημάτων και καταγγελιών.
Σε αυτό πάντα αντιδρούν όσοι από συνήθεια ή συμφέρον προτιμούν τα πάντα να επιλύονται μέσα από προσωπικές σχέσεις ενός "διευθυντικού κύκλου" που περιλαμβάνει διευθυντές, προϊσταμένους, κάποιους συνδικαλιστές και κάποιους εκπροσώπους των γονέων.

Η εμπειρία έδειξε ακόμα ότι η ενημέρωση των γονέων για κάθε τι που συζητά και για το οποίο ενεργεί το ΔΣ του συλλόγου αυξάνει κατακόρυφα το κύρος του ανάμεσα στους γονείς. Όχι όμως και ανάμεσα σε αυτούς που προανέφερα οι οποίοι προτιμούν το κάθε τι να γίνεται μέσα στο ομιχλώδες πλαίσιο αυτών που "ξέρουν".