13.11.10

Σύλλογος Γονέων // Κάτι σαν ημερολόγιο /5

Ένας δυναμικός άνθρωπος είναι κέρδος για την κοινότητα;
Είναι άγνωστο κατά πόσο ένας δυναμικός άνθρωπος μπορεί να αποδειχθεί ωφέλιμος για την κοινότητα, και κατά πόσο καταστροφικός. Κάτι τέτοιο έχει να κάνει με ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου τα οποία αφορούν την ιδιοσυγκρασία και την γενικότερη παιδεία του.
Μια κοινότητα δεν μπορεί έυκολα να διαβλέψει αυτά τα χαρακτηριστικά ενός ανθρώπου, ούτε και πως αυτά θα εξελιχθούν μέσα στον χρόνο. Μπορεί όμως, βασιζόμενη στους δημορατικούς θεσμούς και την υπάρχουσα εμπειρία να προστατεύεται σε κάθε περίπτωση από την αυθαιρεσία και να αξιοποιεί τους δυναμικούς ανθρώπους προς όφελός της, αντί να αφήνει περιθώρια να συμβαίνει το αντίθετο.

Ο δυναμισμός ενός ανθρώπου, ακόμα και όταν κινείται στην κατεύθυνση της προσφοράς προς την κοινότητα, δεν είναι ασυνήθιστο να παρεμποδίζει, ακόμα και άθελά του, την ανάπτυξη του δυναμισμού της ομάδας. Μια κοινότητα η οποία εξαρτάται από την όποια ευεργεσία ενός ανθρώπου ή μιας μικρής ομάδας ανθρώπων, ατονεί στο σύνολό της και δεν διαμορώνει πολιτισμικές υποδομές για την επίλυση προβλημάτων και την συνέχισή της όταν αυτοί οι άνθρωποι απουσιάσουν.
Με αυτόν τον τρόπο οι δυναμικοί άνθρωποι λειτουργούν σε βάρος της ανάπτυξης κοινοτικού πολιτισμού και πολύ περισσότερο, σε βάθος χρόνου λειτουργούν υπέρ της απαξίωσης και της διάλυσης των κοινοτικών θεσμών.

Μια ακόμα πιο δυσάρεστη συγκυρία, επίσης καθόλου ασυνήθιστη, είναι αυτή κατά την οποία ένας δυναμικός άνθρωπος αντιλαμβάνεται τους λιγότερο δυναμικούς ανθρώπους με τρόπο υποτιμητικό και απαξιωτικό. Μέσα από μια τέτοια νοοτροπία, σταδιακά, καταργείται η έννοια της αλληλεπίδρασης και του αλληλοσεβασμού και οι σχέσεις διαμορφώνονται μέσα σε ένα πλαίσιο χρηστικότητας και επιβολής.
Σε αυτές τις συνθήκες, αργά ή γρήγορα, οι αξιοπρεπείς, δημιουργικοί άνθρωποι απογοητεύονται και αποστασιοποιούνται αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο στον δυναμισμό και την αυθαιρεσία των ευεργετών και όσων (στις περιπτώσεις ειδικά όπου υφίσταται ωφελιμικό διακύβευμα) αποτελούν την όποιου είδους ακολουθία.

Η στοιχειώδης άμυνα μιας κοινότητας απέναντι σε τέτοιες συμπεριφορές είναι, καταρχήν, η τήρηση των θεσμοθετημένων δημοκρατικών κανόνων. Για παράδειγμα, το καταστατικό ενός συλλόγου αποτελεί ένα μικρό σύνταγμα, το οποίο φέρει την εμπειρία του αιτήματος για δημοκρατία, και δεν ευσταθεί να παρακάμπτεται και οι κανονισμοί του να ατονούν χάρη κάποιας βολικότητας, συνήθειας ή αυθαίρετης παράδοσης.

Η ουσιαστική άμυνα όμως, απένταντι στην επιβολή ενός μη δημοκρατικού πολιτισμού, είναι οι διεργασίες μέσα από τις οποίες, όσο το δυνατόν περισσότερα μέλη της κοινότητας έχουν την δυνατότητα να εκφράζουν τον λόγο τους και να αναπτύσσουν την δημιουργικότητά τους.
Κάτι τέτοιο μπορεί να εξασφαλίζει η λειτουργία μικρών ομάδων μέσα στις οποίες οι σχέσεις που αναπτύσσονται είναι προσωπικές και σε βάση ισοτιμίας.

11.11.10

Σύλλογος Γονέων // Κάτι σαν ημερολόγιο /4

Η δύναμη της συνήθειας
Ακόμα και μέσα σε ένα περιβάλλον όπου μοιάζει να μην υπάρχει κοινοτικός πολιτισμός υπάρχουν άνθρωποι που -είτε εθελοντικά, είτε μέσα από διοικητικές θέσεις- δρουν για αυτό που θεωρούν ως κοινό όφελος με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται ως τον καλύτερο.
Συμβαίνει συχνά όμως και μπορεί να ισχύσει για κάθε άνθρωπο, να θεωρεί ότι κάθε σκέψη και πρόταση η οποία υπερβαίνει τον δικό του τρόπο σκέψης ή τις όποιες συνηθισμένες-παραδοσιακές δράσεις, αποτελεί ανατροπή και απειλή.
Ωστόσο η επιδίωξη για σύμπραξη με κάθε δραστήριο άνθρωπο είναι μονόδρομος αρκεί να εξασφαλίζεται σε κάθε περίσταση ανοιχτό πεδίο για τα νέα δεδομένα και τις νέες σκέψεις από όπου και αν προέρχονται.

Σύλλογος Γονέων // Κάτι σαν ημερολόγιο /3

Οκτώβριος- Νοέμβριος 2010

Οι πρώτες αποφάσεις του νέου ΔΣ μεταξύ άλλων περιελάμβαναν:
την κοινοποίηση των αποφάσεων και των ισολογισμών στην σχολική κοινότητα, και,
την αναζήτηση τρόπων επικοινωνίας με τους γονείς κάθε τμήματος.
Για αυτό τον λόγο ξεκίνησε η διαδικασία ένας γονέας από κάθε τάξη να συνεισφέρει εθελοντικά ως εκπρόσωπος για την επικοινωνία, καθώς και να γίνονται συστηματικά δραστηριότητες για τους γονείς και τα παιδιά, μέσα ή έξω από το σχολείο, οι οποίες να αφορούν κάθε τάξη χωριστά.

Η πρώτη συνάντηση έγινε με γονείς της πρώτης στο σχολείο οπότε ξεναγήθηκαν στους χώρους του από τον διευθυντή και έγινε γνωριμία με τα μέλη του ΔΣ.

Η δεύτερη αφορούσε κυρίως τους γονείς της Β' τάξης ωστόσο προσκαλέστηκε και η Α' σε περίπατο στο Θησείο και το Μοναστηράκι.

Στις συναντήσεις οι γονείς φέρνουν καφέ, κέικ και ότι επιθυμεί ο καθένας για κέρασμα.

Σύλλογος Γονέων // Κάτι σαν ημερολόγιο /2

Οκτώβριος 2010
Λίγες μέρες πριν τις εκλογές διακινήθηκε από γονείς έξω από το σχολείο, τις ώρες της προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών, το παρακάτω φυλλάδιο.


«
ΤΕΤΑΡΤΗ, 29 ΟΚΤ 2010
Την Δευτέρα, ήμουν στην συνέλευση
των Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων
...
Αν και πολλοί γονείς παραβρέθηκαν στην συνέλευση των συλλόγων, ο αριθμός δεν ήταν αντίστοιχος των προβλημάτων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σαν γονείς στο σχολείο, ούτε του ενδιαφέροντος που θα έπρεπε να δείχνουμε για την επίλυσή τους.
Τα προβλήματα ξεκινούν από πραγματικούς κινδύνους μέσα στο σχολείο (μαθητής, φέτος κι όλας, κινδύνεψε από καζανάκι που έφυγε από την θέση του) και φτάνουν μέχρι τις σοβαρές αδυναμίες στην λειτουργία των σχολείων (π.χ. η ανεπαρκής λειτουργία του ολοήμερου) αλλά και στην γενικότερη προσέγγιση της εκπαίδευσης από την πολιτεία.
Έχει τύχει πολλοί, κάποια στιγμή που βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα από τα πολλά προβλήματα, να σκεφτούμε, ή και να πούμε ότι, «ο Σύλλογος δεν υπάρχει». Ο Σύλλογος, όμως, είμαστε εμείς όλοι, και εάν δεν υπάρχει, το μόνο που μπορούμε να συμπεράνουμε είναι ότι, εμείς δεν υπάρχουμε.
Και είναι αλήθεια ότι πολλοί δεν υπάρχουμε για την σχολική κοινότητα. Ένας σύλλογος με μέλη που «υπάρχουν» αργά ή γρήγορα θα υπάρξει και αυτός.
Η ευθύνη για αυτό, όμως, είναι ολονών μας.

Ο Σύλλογος Γονέων
για να υπάρχει χρειάζεται
την συμμετοχή σου!
»

Μόλις ολοκληρώθηκαν οι συμμετοχές, το ψηφοδέλτιο με τις υποψηφιότητες αναρτήθηκε έξω από το σχολείο:


Την ημέρα των εκλογών διακινήθηκε έξω από το σχολείο ένα μικρό χαρτάκι που έγραφε:



Το αποτέλεσμα ήταν, από την δύναμη του σχολείου (100 μαθητές) να εγγραφούν στον σύλλογο γονείς 80 μαθητών και να ψηφίσουν γονείς 60 μαθητών.